Smitterenhold er vår nye hverdag

Coor tilbyr smittevask og skaper trygghet på arbeidsplassen



Smitterenhold er viktigere enn noensinne, og Coor har spesialkompetansen for den typen omfattende renhold som nå kreves på arbeidsplassen.

Da covid-19 pandemien brøt ut i mars 2020 og hele Norge stengte ned, begynte en helt ny hverdag for oss alle. Som en ledende leverandør av renholdstjenester, utvidet Coor sine ansvarsområder til å inkludere smittevask. Hygiene, gode renholdsrutiner og profesjonelt smittevern har aldri vært så viktig som nå.

For oss i renholdsbransjen skjedde ting veldig fort etter at pandemien brøt ut. Vi kjente umiddelbart på ansvaret for å tilby kundene våre trygg smittevask og desinfisering, sier Eva Hafstad, fagspesialist hos Coor.



KONKRETE TILTAK

Smitterenhold betyr blant annet økt vaskefrekvens, samt ekstra fokus på berøringsflater som håndtak, gelender, heisknapper, lysbrytere og lignende. Coor tilbyr også effektive løsninger for desinfeksjon, noe mange kunder naturlig nok er ekstra opptatt av. De kvalitetssikrer også at desinfeksjonsmidlene som benyttes i smittevask faktisk er effektive mot viruset.

KOMPETANSE INNEN SMITTEVASK

Alle Coors ansatte har fra før en grundig opplæring i renhold. Etter at pandemien brøt ut og renholdsbehovet endret karakter, besluttet Coor å spisse den faglige kompetansen innenfor smittevask. Det gjorde de i samarbeid med Lilleborg, som er en bauta i renholdsbransjen.

– Nærmere 250 av våre ansatte har deltatt på skreddersydde smittevask-kurs levert av Lilleborg. Her har de fått en omfattende innføring i hvordan de skal ivareta smittevern både på egen arbeidsplass og hos våre kunder, forklarer Hafstad.

I tillegg har alle ansatte fått tilgang til en egen smittevaskmodul i den app-baserte opplæringsplattformen de har på sin mobil. 

– Bruken av appen registreres internt hos oss, og det er hyggelig å se at mange benytter seg av denne interaktive formen for opplæring, sier fagspesialisten.

 

test 1 Alle Coors ansatte får grundig opplæring i renhold

ANSATTE MED GODE RUTINER

Prosedyrene for smittevask inkluderer blant annet bruk av nødvendig verneutstyr som hansker og munnbind. Samtidig er renholderne instruert i å skifte hansker ofte, og å vaske hender med såpe og vann før de tar på nye hansker. En annen viktig instruks er å ikke ta seg til ansiktet under arbeidet, ettersom det er gjennom øyne, nese og munn at smitten overføres. Det har vært vel så viktig for Coor å sikre sine egne ansattes helse under pandemien, som å forsterke renholdsrutinene hos kundene.

– For å unngå at vi kom i en situasjon med stort internt sykefravær, innførte vi tydelige instrukser for våre ansatte. Vi opprettet også leverandøravtaler med kvalifiserte underleverandører, i tilfelle vi ikke ville klare å dekke etterspørselen etter smittevask selv. Så langt har vi heldigvis klart å dekke våre kunders behov med eget personell, sier Hafstad.

TILBYR RÅD OG VEILEDNING

Coor leverer renholdstjenester i alt fra små butikker til store næringsbygg og kjøpesentre. Hver kunde har unike behov for renhold, og Coor er en erfaren sparringspartner når det gjelder å etablere effektive renholdsrutiner. Under pandemien er smittevernkompetansen hos kundene varierende. Hafstad forteller at hos mindre kunder har de kanskje en enkeltperson som er utnevnt som smittevernsansvarlig. Hos større kunder har de gjerne opprettet et Covid-19 utvalg.

– Vi registrerer at de mindre kundene er mer usikre når det gjelder håndteringen av smittevern. De henvender seg oftere til oss for råd og veiledning, noe vi så klart er behjelpelige med, sier hun.

Coor leverer renholdstjenester i alt fra små butikker til store næringsbygg og kjøpesentre

INNOVASJON I CORONAENS TID

Coor har hatt en fremoverlent tilnærming til pandemien. I begynnelsen registrerte de at hos noen kunder var det begrenset tilgang på vann, noe som gjorde det til en utfordring for brukerne av bygget å ivareta en hyppig håndvaskfrekvens. Da utviklet Coor en mobil og berøringsfri vaskestasjon i samarbeid med Rørleggeren AS i Skien. Vaskestasjonen består av en smal plattform montert på hjul. Den har en liten vask med berøringsfritt blandebatteri. I tillegg har den såpedispenser, tørkepapir og søppelbøtte. Alt man trenger for den viktige håndvasken!

TAKKNEMLIGE KUNDER

Det har ikke skortet på positive tilbakemeldinger fra fornøyde kunder siden mars 2020. Mange sier at de ser på renholdstjenesten med nye briller. Nå handler det ikke lenger bare om støvfrie overflater og skinnende gulv, men om å bremse ned en pandemi.

Det er ingen tvil om at vi utfører en samfunnskritisk jobb, og mange av kundene våre utrykker at vi gir dem en ekstra trygghet i hverdagen, sier fagspesialisten.

Særlig er det kjøpesentrene som løfter frem renholderne som de nye hverdagsheltene. 

– Det trekkes stadig frem at våre rutiner for renhold av berøringsflater i senterets åpningstid er noe som legges merke til – og settes pris på - av kundene. Vi har blitt et viktig tiltak for å sikre at kjøpesentrene kan holdes åpne, konkluderer Hafstad.

KONTAKT OSS FOR Å HØRE MER