Driftssjef Alyona

 «Jeg ber dem glemme renholdet hjemmefra»



Alyona Haglund (43) har jobbet som driftssjef i tolv år. En jobb de færreste forstår omfanget av før man får et innblikk i Alyonas hverdag. Hun sjonglerer kundebehandling, renholdskontrakter og ansvaret for de ansatte med hårfin presisjon.

Coor leverer renholdstjenester som de fleste tar for gitt: Et støvfritt skrivebord, et desinfisert dørhåndtak og et skinnende rent gulv - selv når det regner og naturen blir med inn. Tenker du noensinne på hvem som har vasket, skuret og pusset? Det gjør Alyona Haglund.



TRIVES MED ANSVARET

Hun er bindeleddet mellom kundene og renholdsarbeiderne. Coor utfører renholdsoppdrag i alt fra små butikker til store kontorbygg, og Alyona er på fornavn med alle aktørene. Hun er «Houston» og «Ghost Busters» personifisert - den alle ringer til når de står overfor en utfordring.

– Jeg har ansvar for 45 ansatte i min avdeling, og trives med det. I tillegg følger jeg opp flere andre som nå jobber i andre avdelinger, forteller hun.


Alyona har også ansvar for den daglige oppfølgingen av kundeporteføljen. Det betyr jevnlige kundemøter for å forsikre seg om at kunden er fornøyd. Noen ganger skal små detaljer justeres, og det krever god kundekontakt over tid. Det er sjelden du ser Alyona uten en telefon mot øret, eller uten å være i direkte dialog med kunder eller ansatte.

test 1 HVERDAGSHELT: En perfekt dag på jobb for Alyona er når hun kan begynne på jobb klokken 08

OMFATTENDE OPPLÆRING

En perfekt dag på jobb for Alyona er når hun kan begynne på jobb klokken 08, uten at noe uforutsett har dukket opp før arbeidstid.

Det er ingen tvil om at driftsjefen har mange baller i luften. Og vi har ikke engang nevnt kontakten hun har med underleverandører som leverer utstyr og rengjøringsartikler. Her er det mye som skal følges opp, bestilles og kontraktsfestes.

For å fylle alle rollene, karakteriserer hun seg selv som ansvarlig, målrettet og krevende. Ikke bare fordi hun krever mye av sine medarbeidere, men også fordi hun krever mye av seg selv. 

Godt renhold krever nøyaktighet, og ja, jeg er den som tar stikkprøver for å være sikker på at jobben er skikkelig utført. Min erfaring er at gode rutiner skaper en trygghet for kunden, samtidig som det gir en forutsigbar ramme for renholdsarbeiderne, sier hun.

DEN VIKTIGE KUNDETILFREDSHETEN

En perfekt dag på jobb for Alyona er når hun kan begynne på jobb klokken 08, uten at noe uforutsett har dukket opp før arbeidstid. 

Jeg er tilgjengelig hele døgnet, og noen ganger ringes jeg opp i femtiden fordi noen er syke. Da må jeg ta tak i det umiddelbart, og tilkalle en av vikarene som jeg også har ansvaret for, sier hun. 

En perfekt arbeidsdag innebærer også gode tilbakemeldinger fra kundene. Balansegangen mellom fornøyde kunder og renholdere som går på jobb med glede er svært viktig for henne.

TAR STIKKPRØVER

Men hva betyr det egentlig å ha ansvar for så mange renholdsarbeidere?

– Det er en sammensatt oppgave. I tillegg til å rekruttere nye ansatte, driver jeg også opplæring. Coor ønsker renholdsarbeidere med erfaring fra renhold, og vi har et krav om at våre ansatte skal forstå og gjøre seg forstått på norsk eller engelsk. Dette er noe kundene forventer, forteller hun.


Opplæringen foregår digitalt, via et pedagogisk opplæringssystem, samt på stedet. Før hvert nye oppdrag, er Alyona fysisk til stede med renholdsarbeideren for å vise hva oppgavene er, og hvordan de skal utføres. Gode rutiner og riktig bruk av utstyret er viktig for henne. Hun sørger også for å introdusere renholderen for de som jobber der, slik at de vet hvem som kommer for å vaske.


Mange ansatte tror de har renholdserfaring fordi de har vasket hjemme hos seg selv, men jeg ber dem om å glemme det de gjør hjemme. Profesjonelt renhold er noe helt annet,sier hun.


Coor har tydelige instrukser som må overholdes både med tanke på produktene og metodene som brukes. Renholderne må for eksempel bruke hansker og vernebriller når de blander kjemikalier.

Med profesjonelle rengjøringsmidler og spesialutstyr blir jobben lettere, mer effektiv og mer ergonomisk, sier hun.

KONTAKT OSS FOR Å HØRE MER

ansatt1.png

«Trygt tilbake på jobb»

Da covid-19 pandemien brøt ut i mars 2020 og hele Norge stengte ned, begynte en helt ny hverdag for oss alle. Som en ledende leverandør av renholdstjenester, utvidet Coor sine ansvarsområder til å inkludere smittevask.